Jak na iOS omezit cílenou reklamu

S takzvanou cílenou reklamou se setkáváme zcela běžně. Typickým příkladem je procházení e-shopů, jejichž nabídky vás následně v reklamních bannerech pronásledují dávno potom, co už třeba o zboží nemáte zájem. Systém cílené reklamy je totiž velice sofistikovaný.

Je sestavován na základě “vašich zájmů”, které jsou získávány sledováním vašeho pohybu na webu. Naštěstí na rozdíl od jiných států nemůže v Evropě k takovému sledování docházet bez povolení uživatele (povolování souborů cookies).

Částečně chráněni před cílenou reklamou jsou uživatelé používající iOS 11 a macOS High Seirra, respektive prohlížeč Safari, který je jejich součástí.

Apple se totiž v těchto systémech rozhodl pro integraci nástroje s názvem Intelligent Tracking Prevention. Ten zabraňuje sběru a shromažďování informací o pohybu uživatele na webu. Jiný slovy brání tomu, aby někdo sledoval co si na webu prohlížíte a poté to využil k cílené reklamě. Bohužel tato funkce nemá vliv na objem reklamy.

Jak v iOS tak macOS si můžete jednoduše zkontrovat, zda máte tento nástroj aktivován či nikoliv.

V iOS 11 přejděte do Nastavení -> Safari a přepněte přepínač Nesledovat napříč stránkami do polohy zapnuto. V macOS High Sierra stačí zatrhnout zatržítko Bránit ve sledování napříč stránkami. To se nachází v záložce Soukromí v Předvolbách Safari

I pro všechny ostatní, kteří chtějí s cílenou reklamou skončit jsme připravili sérii úkonů, které cílenou reklamu vypnou. Na druhou stranu to bohužel neznamená snížení objemu reklamy obecně. Pouze se bude jednat o reklamu, která nebude odpovídat vaší cílové skupině.

Odhlášení reklam cílených podle “zájmu”

Při odhlášení respektive omezení tohoto typu reklamy odhlásí reklamní platforma Apple vaše Apple ID od těchto reklam na všech zařízeních spjatých s tímto Apple ID.

Omezení sledování cílených reklam stejně účinně funguje i na aplikace a poskytovatele reklam, kteří využívají pouze reklamní identifikátor Apple. Pro tyto subjekty je požadováno ověření vašeho nastavení. Takže když budete mít tuto funkci omezenou vyhnete se cíleným reklamám.

Jak vypnout sledování reklam založených na “zájmech” uživatele
  • Přejděte do Nastavení
  • Stiskněte Soukromí
  • Srolujte nakonec seznamu a stiskněte Reklamy

  • Zapněte pomocí přepínače funkci Omezit sledování

Jak smazat již nashromážděná data o sledování

Kromě výše uvedených kroků je rovněž vhodné smazat data sdružená s vaším reklamním identifikátorem. To provedete jednoduchým restartem.

  • Otevřete Nastavení
  • Stiskněte Soukromí
  • Scrolujte na konec seznamu a stiskněte Reklamy

  • Stiskněte Resetovat identifikátor reklam…
  • Potvrďte stisknutím tlačítka Resetovat

Další modifikace reklamy

Cílenou reklamu umí dokonce i samotný Apple. Ten sleduje, co jste hledali na App Store nebo četli v News, dokonce sleduje i informace o zařízení (nastavení jazyka klávesnice, typ zařízení, verze OS nebo mobilního operátora).

Používá i takzvaně geograficky relevantní reklamy. Pokud máte v zařízení povolenou systémovou službu polohově závislých Apple Ads je vám Apple schopen v jeho aplikacích zprostředkovat takzvaně geograficky relevantní reklamy. Tedy takové, které se “hodí” k danému místu.

Naštěstí v našich končinách není zobrazování takových Apple reklam podporováno. Týká se to zejména USA.

I přesto, že se tato reklama ČR prozatím netýká. Níže naleznete návod, jak polohovou reklamu vypnout.

Jak vypnout reklamy závislé na vaší poloze
  • Otevřete Nastavení
  • Stiskněte Soukromí
  • Přejděte na Polohové služby

  • Scrolujte na konec seznamu a stiskněte Systémové služby
  • Pro vypnutí přepněte přepínač Polohově závislé Apple Ads do polohy vypnuto

Add a Comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.